7 sorters kakor...

Eller iallafall 3.

Sedan jag blev gravid har jag inte vistats så överdivet mycket i köket, och bakat är något jag absolut inte gjort.
Tills nu.
I julklapp fick jag en kakbok av "svärmor" Monica, och idag var det  premiärtest på den.
Jag valde drömmar, och Märtas skurna chokladkakor.

Märtas skurna chokladkakor:
200g margarin
2½ dl socker
5dl vetemjöl
4msk kakao
1tsk vaniljpulver
1 ägg

Blanda alla ingredienser och forma till rullar. platta till den något.
Pensla med 1 ägg och häll på pärlsocker.
In i mitten av ugnen 15 min på 200grader.



När de är klara, skär de direkt i bitar medan de fortfarande är varma.
Låt svalna.
Drömmar:

200g margarin
3dl socker
2tsk vaniljsocker
1tsk hjortronsalt
4dl vetemjöl

Blanda ingredienserna och forma till små bollar.
Platta till de lite.
In i mitten av ugnen, 20 min på 150 grader.



Tyvärr missbedömde jag storleken en aningen och mina kakor blev typ 3ggr så stora.
Därför valde jag att göra små trekantsdrömmar av dem

( även här måste du skära dem medan de fortfarande är varma, annars smular de bara isönder )

I sista sekund bestämde jag mig även för att göra äpplemuffins.
Helt vanlig muffinssmet, fast med skivade smör och sockerstekta äpple skivor i.
Även här använde jag mig av mina oanvända julklappar. Muffinsform och mönstrade pappersformar.
( Ett tips: lägg inte äpplebitarna i botten som jag gjorde, då fastnar de i pappret )


Och titta så fint det blir när man ställer fram det i glasburkar.


Välkomna hem till oss på en fika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0