let´s bake

Jag va inne på frökenmela och blev inspirerad till lite bak.
När jag sen va och köpte ingredienserna hittade jag ett till recept på ena varan.
Jag köpte även ett paket pepparkaksdeg och hade sedan tidigare bestämt mig för att göra en ny omgång lussebullar och frukostbullar.

I vanliga fall är jag en riktig tidspessimist.
Om jag har en tid att passa eller tåg jag ska med, tror jag at det tar 10 min att ta på mig skorna, 30 min att gå till vagnen ( som kanske egentligen bara tar 10-12 min ) 5 extra min för ev förseningar. Är det sen tåget jag ska åka, ska jag ju hinna köpa dricka och nån tidning, och där är säkert kö så det tar väl 10-15 min...osv.
Det slutar ALLTID med att jag är framme för tidigt och får vänta 20-30 min istället.

Men när det däremot handlar om saker jag VILL göra under dagen som tex baka, laga mat, träna, måla väggar m.m så är jag tvärtom.
Och det fick jag väl inse idag.
För att baka 3 kakor/godis, pepparkakor , bullar och lussebullar på en och samma dag, samtidigt som man har en liten bebis att ta hand om och roa gick inte så snabbt och lätt som jag tänkt mig.
Så lussekatterna och frukostbullarna får vänta till en annan dag.

Men detta hann jag iallafall med:

Bounty "bollar"

Du behöver:

50 gr smör

1/2 dl sirap

1/2 dl florsocker

2 dl grädde

3 msk farinsocker

1 tsk vaniljsocker

200 g kokosflingor (1 pkt)

200 g ljus blockchoklad

Gör såhär:

Blanda alla ingredienser utom kokos och choklad i en kastrull och koka ihop i 10 minuter.
Tag av ifrån plattan och rör ner kokosen.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och ställ in i kylen i minst 1 timme.
Skär ”kokoskakan” i små fyrkantiga bitar och doppa dem i smält choklad.


Chokladkola



Du behöver:

100g smör

4 msk kakao ( kan bytas ut mot lite vaniljsocker istället och du får vaniljkola. precis lika goda )

2dl grädde

3dl socker

1dl sirap

1krm salt

2msk glykos

Gör så här:

Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt det koka i ca 10-15 min.

När den är tjockbubblig och *kultestet blir godkänt är smeten klar.

Håll upp smeten i en smörpappersklädd längpanna och låt svalna i kylen.

Skär i bitar och packa in i smörgåspapper.

( *häll en droppe av kolasmeten i ett glas kallt vatten ,

om det går att forma det till en kula är den klar )


Fudge


( den ska stå och stela över natten, så jag vet inte riktigt om resultatet blev bra än. )


Det här behöver du:

100g smör

2dl grädde

4 dl socker

2 msk glykos

200g vit choklad


Gör så här:

Häll alla ingredienser utom chokladen i en kastrull och låt koka ihop till en smet på låg värme.

Se till att röra om så den inte bränns.

Dela chokladen i små bitar och rör i tills det blir en slät smet.

Häll smeten i en bakpappersklädd plåt och låt stå svalt över natten

Skär fudgen i lagom stora bitar.


Pepparkakor




Köp en färdig pepparkaksdeg.

Grädda i 200-250 grader. 4-6 min




Kommentarer
Postat av: Kikki

Då kan vi stå för julgodiset till julafton! Jag har lagt undan lussekatter och sen ska vi julbaka godis den 20:)

2011-12-05 @ 22:12:27
Postat av: Catrin

Oj du hann hur mycket som helst. Hade jag hunnit med en av sorterna hade jag varit glad. För såå länge varken sover eller sitter matilda stilla utan att bli utråkad! :)

2011-12-05 @ 23:52:50
URL: http://cathe.blogg.se/
Postat av: Mamma

Tycker jag var en väldigt bra ide, tag med lite julgodis till Julafton !! :)

2011-12-06 @ 06:25:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0