Torsdagsgott

Torsdag= Både jag och Patrik är lediga

Ledighet= Baka


På jobbet har vi något som vi kallar för fredagsmys. Vi köper något gott och bjuder även de kunder som vill på ett glas vin.
Väldigt trevligt och väldigt uppskattat!
Därför tänkte jag passa på att baka lite och ta med mig tills imorgon.
Idag blev det tigerkaka och äppelkaka



Börja med att vispa ihop en vanlig sockerkassmet.
2ägg
2dl socker
3dl mjöl
1½ tsk bakpulver
½tsk vaniljsocker
50g smör
1dl mjölk

( jag gjorde dubbel sats eftersom jag skulle göra 2 kakor )

Äpplekaka:

Skala och skiva ca 2 äpplen.
Stek dem i smör och socker några minuter.
Fyll en smörad ( och bröad ) form till hälften.
Tryck försiktigt ner äpplebitarna i smeten.
Grädda i ugnen på 175grader tills den blir gyllene och torr i mitten.
Tigerkaka:

Häll 1/3 av smeten i en annan skål och blanda i 1msk kakao.
Varva den "vanliga" smeten med kakaosmeten i en smörd ( och bröad ) form.
Grädda i ugnen 175grader tills den är helt torr i mitten.
( känn med en sticka )
Klara!



( tyvärr va jag lite snabb med att vända äppelkakan så hela mittenpartiet trillade ut. Men skar man bort det, gick det hur bra som helst att äta "kanterna" )






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0