nyttig lunch som lämnar plats för fler rutor

idag va det så äntligen dags för Patrik att få sina kakor.
Måste säga att jag va väldigt skeptiskt till dessa första gången jag bakade dem.
Känns lite som bleka mockarutor
Men ge dem en chans, för de är faktiskt väldigt goda.
GULA RUTOR!

Botten:

4 st ägg
4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2,5 dl vatten varmt

Glasyr:

200 gram smör , smält
2,5 dl strösocker
2 st äggulor
4 msk vaniljsocker

Garnering:

1,5 dl kokosflingor

Gör så här

  1. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
  2. BOTTEN: Vispa ägg och socker pösigt.
  3. Blanda vetemjöl och bakpulver och tillsätt det i äggsmeten. Rör om.
  4. Tillsätt det varma vattnet (kokat och svalnat något) under omrörning.
  5. Grädda i 175 grader i ca. 15-20 minuter (svagt ljusbrun), prova med sticka. Låt svalna.
  6. GLASYR: Smält smöret tillsätt, socker, äggulor och vaniljsocker under omrörelse. (4 msk vaniljsocker kan låt mycket men det behövs alltihop)
  7. Bred glasyren på kakan. Glasyren är ganska lös men tjocknar när den blir kall.
  8. Strö över med kokos.
  9. Låt kakan stå kallt. Skär sedan i rutor.
SMAKLIG MÅLTID!




Till Lunch serveras det idag en av mina favoriter:

Ugnsrostade grönsaker

Det är enkelt, är nyttigt, men framför allt är det GOTT!
Kan ju med fördel serveras tillsammans med kött eller kyckling,
men det är jag för lat och snål för att göra.
Och egentligen tycker jag det ändå är grönsakerna som är godast.
Testa att doppa i chilli eller barbequesås.
MUMS!


Morötter
kålrot
champinioner
zuccini
tomat
lök

olja
kryddor






Senare ska jag göra en paj till Patrik.
Det blir samma som sist, så det behöver jag ju inte upprepa igen.
Betyget blev däremot högt och det stod åter igen högst upp på mat-önskelistan
( med undantag för indiska restaurangen runt hörnan som vi är stamkunder hos )











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0