Att bryta ett beroende

Som en del vet och andra kanske förstått så är jag lite småberoende av en massa olika saker.

Vissa säger ju att bästa sättet att bli av med ett beroende är genom att ersätta det med ett annat.
Detta är bullshit! säger jag

Sommaren 2008 slutade jag röka. Och även om det egentligen va ganska enkelt, så ersatte jag ju det eviga rökandet med att istället småäta. ALLT!

Detta ledde ju självklart till att jag på bara några månader fullkomligt exploderade i vikt och gick upp 10-12kg.

I början tänkte jag att det är ingen fara, det tar vi hand om sen när rökningen är helt borta.
Bättre rökfri och lite mer fläsk på kroppen, än smal och rökare.

Detta va ju som sagt över 1,5år sedan och jag har fortfarande inte gått ner nästan ett endaste av de förbannade kilona.

Jag kämpar på med maten, jag kämpar på med träningen, jag kämpar t.o.m på med godiset.
Men inget händer p.g.a detta eviga småätandet!!!


Så min slutsats av dett är:

Ersätt aldrig ett beroende med ett annat.
Sluta bara rakt av istället.
Annars slutar ni som mig, med en hel famn av beroende.
Mitt chokladberoende ersatte jag med läkerol. läkerol ersatte jag med knäckebröd. knäckebröd ersatte jag med nötter..... sen började allt om igen och nu är jag alltså mer eller mindre besatt av alltihop.

Jag är kanske fri från rökberoendet, men beroendefri är jag långt ifrån!


Se hela bilden


Kommentarer
Postat av: Emma

Ja man ska ju aldrig ersätta ett beroende med ett annat. Inte om det gäller mat iaf ;)

Men hur som helst så är det bättre än att röka! Du är jätteduktig so har klarat det. Hoppas att jag klarar av att stå emot det när jag har fött barn och ammat klart också!

2010-04-22 @ 20:10:17
URL: http://ekjensen.blogg.se/
Postat av: pappa

men nån last måste man ha, tänk vad tråkigt livet annars skulle vara......

2010-04-23 @ 05:53:27
Postat av: kikki

håller med pappa!

nått måste man vara beroende av!

2010-04-23 @ 09:15:03
URL: http://theotilda.blogg.se/
Postat av: Emma

Japp, det blir en Hugo :)

2010-04-23 @ 19:33:15
URL: http://ekjensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0