Lärardilemma

Vi har en tjej(kvinna) som är hos oss på pratktik några månader via arbetsförmedlingen. Hon gick en privat utbildning och va klar nov 08. Sedan dess har hon inte jobbat som frisör och har därför ingen erfarenhet inom yrket.
Nu är hos som sagt hos oss och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig mot henne.
Ska jag vara någon form av lärare till henne nu?
Den här tjejen är typ 10 år äldre än mig, har barn och är gravid igen.
Känns lite halv töntigt att jag ska stå och "bossa" över henne.

Idag tog hon en klippning, men va ganska osäker så hon frågade mig om råd.
Och visst det är inga problem, jag hjälper gärna till.
Men när hon frågar frågor som:
Ska jag hålla 90grader eller 45 grader här?
Pointa eller slica?
Helform, gradering?

Jag förstår absolut vad hon menar, det är så man lär sig i skolan,med termer och regler, men när man jobbat ett tag skiter man i allt vad som har med det att göra. Klippningen kommer automatiskt och ens gamla lärare skulle bara veta hur många regler man bryter.Bara kunden är nöjd så.
Men så kommer jag då till mitt dilemma.
Jag är ingen lärare, så hur ska jag försöka hjälpa henne att bli en bra frisör? Ska jag säga till henne att göra som man lär sig i skolan ( vända mig om och göra precis tvärtom själv ) eller ska jag lära henne mina tips och det jag lärt mig av min erfarenhet som frisör ???




Kommentarer
Postat av: Catrin

Hade jag varit praktikanten hade jag helt klart velat ha DINA personliga tips och det du lärt dej som erfarenhet under tiden du jobbat som frissör. Det andra har hon väl förhoppningsvis lärt sej i skolan. Sedan är det väl upp till henne hur hon väljer att jobba sedan när hon får ett jobb. Det tycker jag verkar vettigast!

2009-11-18 @ 21:45:26
URL: http://cathe.blogg.se/
Postat av: Kikki

jagtycker du ska ge dina egna tips o ideer men poängtera att det är dina så hon inte sen går och säger något annat!!

2009-11-19 @ 08:46:24
URL: http://theotilda.blogg.se/
Postat av: Emma

Du ska va bossen =)

Ja vet det känns jättelöjligt att man är så mycket yngre. Jag hade en praktikant som var 25 år äldre än mig.. Det känns så fel lixom men samtidigt så har dom ju inte varit i detta yrke förrut och då måste dom ha någon som berättar hur det går till oavsätt ålder.

2009-11-19 @ 13:21:22
URL: http://ekjensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0