Olivias sjukdom

Här kommer lite information till er som frågat hur Olivia mår och till er som undrar vad det är hon drabbats av.

Infantil Spasm heter sjukdomen hon har.
Den visar sig i form av serier med kramper.

Det är en ovanlig  form av Epilepsi som bara drabbar ca 30 barn /per år.
Det visar sig före 18 månaders ålder och något vanligare hos pojkar.
Barnets utveckling stannar upp eller går tillbaka.

Eftersom hjärnan jobbar på högvarv hela tiden ( hypsarytmi ) är det även en mer allvarlig form än " vanlig" epilepsi.

Hos 75% av barnen finns en hjärnskada som bakomliggande orsak
Barn med infantil spasm har oftast en långsammare utveckling och många får ett kvarstående handikapp
ca 15% blir normalbegåvade




Olivias fall:

Efter 4 dagar på sjukhuset och nästan 2 veckor med tester och undersökningar, gjorde vi igår det sista steget i utredningen. Hjärnröntgen.
Till vår stora lättnad visade den inga avvikelser.
Inga andra tester har heller visat något fel.
Man kan därför konstantera att Olivia INTE har någon bakomliggande orsak.
Senaste EEG visade även att hypsarytmin va borta.
Dock har hon fortfarande epilepsi aktivitet kvar och hon får fortfarande några krampor, om än mildare och mycket färre.




( efter varje EEG får Olivia en badanka av sjukhuset och efter att hon varit sövd för magnetröntgen fick hon en nalle )

När vi åkte in med henne hade hon slutat skratta och hon "pratade" inte längre.
Nu ler hon ofta och munnen går i ett på henne.

Framtiden för henne ser därmed betydligt ljusare ut.
Jag bryr mig inte om  Olivia börjar gå senare än andra barn, eller om hon får dyslexi eller liknande.
Jag vill bara inte att hon ska få några bestående men som gör att folk ser ner på henne eller mobbar henne.








Kommentarer
Postat av: Catrin

Jag är så glad för eran skull att utredningarna gått så bra! Dyslexi har jag och det finns mycket hjälp i skolorna nu för tiden och dessutom upptäckts det mer och mer hos barn. Om det nu skulle vara att hon får det. Att hon börjar krypa senare m.m säger jag so

du, det spelar ingen roll bara hon mår bättre och äg glad och snackar. Hon är så fin er flicka och jag tänker ofta på er! Kram

2011-12-29 @ 18:38:47
URL: http://cathe.blogg.se/
Postat av: Lina

Åh vad glad jag blev när jag läste ditt inlägg här. Har tänkt så på er. Gott Nytt År till dig Tina o din lilla familj. Kram

2011-12-29 @ 18:50:37
URL: http://moa.clippern.se
Postat av: anna

Hej, snubblade in här och läste om er lilla Olivia. Vår pojke fick is när han var ungefär fem månader, om några dagar fyller han fyra år.

Han har fått kämpa och allt tar längre tid men han är vår lilla älsklingsplutt. Vi har alltid försökt att tänka som du, positivt, fortsätt med det ;) Ta hand om er lilla tjej och Lycka till!

Kramar från Anna

2012-01-02 @ 21:28:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0